Fortøjning
Sejlerbixen byder på et bredt udvalg af fortøjning, hvad enten du har en lille jolle eller en stor motorbåd eller sejlbåd. Vi tilbyder forskelllige slags fortøjning, du kan finde både flettet fortøjningstov og 3-slået fortøjningstov. Derudover byder vi også på et udvalg af fortøjningsfjeder, også kendt som kødben, som absorbere og reducerer stød og belastninger, der kan opstå under bådens bevægelse i havn ved dårlige vejrforhold. Du kan også finde et bredt udvalg af færdiglavet fortøjning, med et splejst øje i den ene ende, som er lige til at bruge med det samme.
Fortøjning af Både: En Grundlæggende Guide
Fortøjning af både referer til de metoder og teknikker, der anvendes til at sikre en båd til en fast struktur, såsom en kaj, en ankerplads eller en bøje, for at forhindre båden i at drive væk eller blive beskadiget af vind og bølger. Formålet med fortøjning er at holde båden på plads på en sikker og stabil måde. Fortøjning af både er en essentiel praksis inden for maritimt liv og navigering, der sikrer, at båden holdes fast og på plads ved kaj og moler. Fortøjning kan variere i kompleksitet afhængigt af bådens størrelsen, miljøforhold, og typen af fortøjningsplads.
Fortøjningsliner er reb, der bruges til at forbinde båden til kajen eller broen. De er normalt lavet af slidstærkt materialer som nylon eller polyester, der kan absorbere stød og modstå slid.
Korrekt fortøjning er afgørende for at beskytte båden og omgivelserne mod skader. Dårligt udført fortøjning kan føre til, at båden driver væk, kolliderer med andre både eller lider skader fra bølger og vind. Ved at følge de rette procedurer og bruge passende udstyr kan man sikre, at båden forbliver sikker og stabil, uanset de omgivende forhold.
Valget mellem 3-slået og dobbelt flettet fortøjning
3-slået fortøjning er en traditionel type reb, der består af tre garn, som er snoet sammen til et enkelt, stærkt reb. Denne type fortøjning har været brugt i mange århundreder og er kendt for sin robusthed og pålidelighed.
Fordele ved 3-slået Fortøjning:
- Høj styrke: 3-slået fortøjning er meget stærkt og kan modstå betydelige belastninger, hvilket gør det ideelt til at fortøje både i hårdt vejr.
- Fleksibilitet: Denne type reb er let at håndtere og knytte, hvilket gør det nemt at fastgøre og justere efter behov.
- Strækbarhed: 3-slået fortøjning har en vis elasticitet, hvilket hjælper med at absorbere stød og belastninger fra bølger og vind, hvilket beskytter både og fortøjningspunkter.
- Modstandsdygtighed: Rebet er modstandsdygtigt over for slid og kan tåle hårdt miljømæssigt pres, såsom saltvand og UV-stråling.
Dobbeltflettet fortøjning, også kendt som kernemantle-reb, består af en flettet kerne omgivet af en flettet kappe. Denne konstruktion giver ekstra styrke og holdbarhed.
Fordele ved Dobbeltflettet Fortøjning:
- Ekstrem styrke: Dobbeltflettet fortøjning har en meget høj brudstyrke på grund af dens unikke konstruktion, hvilket gør det ideelt til store både og tunge belastninger.
- Lav stræk: Denne type reb har minimal strækning, hvilket giver bedre kontrol og stabilitet ved fortøjning af båden.
- Holdbarhed: Den flettede kappe beskytter kernen mod slid og UV-stråling, hvilket forlænger rebbets levetid.
- Fleksibilitet og smidighed: Dobbeltflettet fortøjning er let at håndtere, knytte og spole op, hvilket gør det praktisk og effektivt til daglig brug.
- Høj synlighed: Mange dobbeltflettede reb fås i klare farver, hvilket gør dem lette at se og håndtere, selv under dårlige lysforhold.
Begge typer fortøjning har deres unikke fordele og er velegnede til forskellige behov. Valget mellem 3-slået fortøjning og dobbeltflettet fortøjning afhænger af dine specifikke krav til styrke, strækbarhed og holdbarhed. Uanset hvilken type du vælger, er det vigtigt at sikre, at dit fortøjningsudstyr er af høj kvalitet for at beskytte din båd og sikre sikkerheden på vandet.
Bådudstyr til at forstærke sikkerheden ved din fortøjning
Når du fortøjer din båd et sted, er det vigtigt at du har styr på bådens fendere, så har fender ned langs siderne på din båd, hvis din båd skulle drive lidt eller andet. Fenderne kan beskytte din båd mod at ramme sammen med andre nærliggende både eller mole/broen, hvis uheldet skulle være ude. Det er også en god ide at bruge stræk-aflaster, som også er kendt som fortøjningsfjedre på dine fortøjningsliner. Disse fortøjningsfjedre er med at undgå kraftig træk på linen ved høj sø.
Sådan fortøjer du din båd korrekt
Detaljerede instruktioner om den bedste måde at lægge din båd til på, samt komplette beskrivelser af fortøjningsteknikker, falder uden for denne guides omfang. Hver havn byder på sine egne udfordringer og muligheder, som kræver forskellige tilgange. Ved at fælge disse grundlæggende principper, er du dog godt på vej til en sikker fortøjning.
- Sørg altid for at fortøje grundigt, som udgangspunkt siger vi at man altid skal fortøje, som om at det er dårligt vejr.
- Det er en god ide at bruge en forholdsvis stram fortøjning, hvis du ligger ved en flydebro, ellers bliver der let for meget bevægelse, som vil slide på båden og på flydebroen. Ligger du derimod ved en fast mole, bro eller pæle bør fortøjningen være tilpas løs, til at båden kan bevæge sig i takt med tidevandet. Eller risikere du, at båden ”hænges” ved lavvande og ”druknes” ved højvande.
- Det er en god ide altid at bruge rigeligt med fendere agte, midtskibs og forskibs, som beskyttelse ind mod molen og andre både. Også selvom der umildbart ikke ligger andre både i nærheden. Ved en flydebro skal fenderne altid hænge lavt, og højere hvis du ligger med en mole eller anden båd.
- Hvis du kommer til havn og din plads er meget udsat for vind og/eller bølger, bør båden om muligt lægges så stævnen vender mod vinden. Alternativt, hvis du ligger langskibs, så sæt et ”spring” på midtskibs, for at holde båden mere rolig i vinden.
- Lær at binde de knob, der anbefales til fortøjning af din båd. Du behøver ikke ikke sætte dig ind i alle tænkelige knob, for at være en god sejler. Vedfortøjning er det dog en stor hjælp, hvis du f.eks. kender pælestik, klampestik og dobbelt halvstik.
- Gem det overskydende tovværk af vejen, så andre brugere af broen ikke snubler i det. Når du er ude på vandet, bør dine fortøjninger ligeledes ikke ligge og flyde. Find et fast sted på båden, hvor du kan opbevare dine fortøjninger.
Hvilken tykkelse fortøjning passer til båden?
Det kan være svært at vide hvilken tykkelse fortøjning, du lige skal vælge til din båd. Vi har samlet en tommelfingerregel, som man kan burge, når man skal have fortøjning til båden. Dog kan det tit være en fordel at se på, hvilken tykkelse der allerede er på båden, eller tjekke hvilken brudstyrke fortøjning har, så du ved hvor tykt det skal være.
Robåd med påhængsmotor – Fortøjningen må ikke være under 8mm
Motorbåd med påhængsmotor – Fortøjningen må ikke være under 12mm
Motor- eller sejlbåd på ca 2 tons – Fortøjningen må ikke være under 16mm
Motor- eller sejlbåd på ca 4 tons – Fortøjningen må ikke være under 18mm
Motor- eller sejlbåd på ca 10 tons – Fortøjningen må ikke være under 20mm
Køb dine nye fortøjninger hos Sejlerbixen
Sejlerbixen byder på et bredt og kvalitetsfuldt udvalg af fortøjning til båden, så du kan sejle og befærde dig på og omkring vandet sikkert. Sejlerbixen byder også på et bredt af bådudstyr, såsom tovværk fra Liros, fendere og bøjer. Når du har fundet det rette fortøjning for dig og din båd, så kan du nemt bestille det online hos Sejlerbixen, eller du kan vælge at afhente det i vores lokale butik i Struer.
Sejlerbixen tilbyder altid en god kundeservice
- Fri fragt på ordre over 999 DKK
- Personlig service – fra sejler til sejler
- 365 dages returret
- 4,9 stjerner på Trustpilot